For en kunnskapsbasert politikk mot foreldrefiendtlighet. Beskytt barna fremfor ideologier
KUNNSKAP: – Politikk må styres av kunnskap, ikke ideologi, i møte med foreldrefiendtlighet og annen relasjonell vold. …Ved å basere seg på påstander fremfor fakta, risikerer man at voldelige foreldre manipulerer systemet, skriver Stan Korosi. Foto: Markus Spiske on Unsplash
Av Stan Korosi (PhD). PASG Australia
Dialogue in Growth Pty Ltd, University of the Sunshine Coast, Parental Alienation Study Group (PASG)
Elementer i feminisme representerer en ensidig ideologi som påtvinger kvinner og barn en offerrolle og unnskylder kvinners relasjonelle vold som «selvforsvar».
Bruken av alarmisme og moralsk panikk, støttet av kjønnsforutinntatthget (gender bias) i forskningen, opprettholder et falskt narrativ om trygghet for kvinner og barn. Alle typer overgrep blir da tillatt i «trygghetens» navn, noe som i faktisk gjør kvinner og barn enda mer utsatt og skaper etisk uheldige insentiver for dårlig oppførsel.
Innenfor feltet som omhandler foreldrefremmedgjøring ser man ofte en ubehagelig sannhet: at noen former for relasjonell vold og overgrep ikke er avhengige av kjønn, og at både menn og kvinner må konfrontere de voldsmønstrene de hver på sin side kan være tilbøyelige til å utøve. Jeg er bekymret for at foreldrefremmedgjørings-feltet kan vinne den vitenskapelige kampen, men taper kampen om politikk og lovgivning. Det er på tide å bringe vitenskapen inn i politikkutforming og lovverk. Vi må ha fokus på barnas behov for stabile familieforhold.
“Nyere forskning viser imidlertid at FF er en klinisk gjenkjennbar og pålitelig dokumentert psykisk barnemishandling”
Hovedpoenget i dette utkastet til politisk innlegg, er derfor å foreslå en politikk som ikke er kjønnsfokusert, men som tar hensyn til barnas behov og alle former for relasjonell vold som påvirker dem. Enkelte politiske faktorer går igjen internasjonalt og kan tilpasses etter behov. Det vedlagte utkastet viser kun til lover i California, Texas og Canada. De samme prinsippene – riktig tilpasset – kan anvendes i Sverige og Norge, selv om strategiene for påvirkning og politisk arbeid kan variere.
1. Sammendrag
Nylige initiativ innen internasjonal lovgivning knyttet til partnervold og barnevern, som Kayden’s Law, Picqui’s Law (USA) og Kyra’s Law (Canada) – har som mål å beskytte barn mot voldelige foreldre. Imidlertid overser slike initiativer ofte dokumentasjonen på foreldrefiendtlighet og forbyr tiltak som kan bøte på dette.
Disse lovene forbyr tiltak som beskytter barn mot alle former for relasjonell vold og overgrep, uavhengig av kjønn. De setter dermed kvinner og barn i fare med de samme tiltakene som opprinnelig hadde til hensikt å beskytte dem. Dette notatet argumenterer for en kjønnsnøytral, folkehelsebasert politisk ramme bygget på vitenskap, ikke ideologi. Politikken må anerkjenne foreldrefremmedgjøring som en form for relasjonell vold som er uavhengig av kjønn, en tvangskontroll og et brudd på barns menneskerettigheter – på tvers av ulike familiesystemer.
2. Bakgrunn: Fremveksten av ideologidrevet familiepolitikk
Moderne familiepolitiske rammeverk er sterkt påvirket av kjønnsbaserte teorier om familievold. Den dominerende antakelsen er at vold i familien primært utøves av menn og er strukturelt betinget (Stark, 2007). Resultatet er:
Delt foreldreskap har kommet under press (Parkinson, 2021).
Foreldrefiendtlighet blir feilaktig beskrevet som «pseudovitenskap» eller «forsvar for overgripere» (Meier, 2020).
Kjønnsbaserte teorier om vold, som vold i nære relasjoner, får overdreven prioritet som den eneste legitime formen for relasjonell vold, mens deres begrensninger overses.
Påstander om foreldrefremmedgjøring må oppfylle høyere beviskrav enn vold i nære relasjoner. Påstander om vold i nære antas oftere som sanne.
Det er bare i saker som angår foreldrefremmedgjøring at påstander om alle former for relasjonell vold og tvangskontroll inkludert foreldrefremmedgjøring blir ansett som falske eller misvisende.
Denne kjønnsbaserte antakelsen ignorerer solid forskning som dokumenterer foreldrefremmedgjøring som et eget, målbart fenomen som forårsaker betydelig psykisk skade hos barn (Harman et al., 2018; Bernet et al., 2020).
3. Problemstilling: Internasjonale politiske feilgrep
a. Kayden’s Law (USA)
Dette føderale initiativet, en del av VAWA 2022, forbyr domstoler å pålegge samvær mellom barn og foreldre som er beskyldt for vold, selv uten rettslig dokumentasjon.
Problem: Ubekreftede anklager kan føre til at etablerte relasjoner brytes, og veldokumenterte vurderinger av foreldrefremmedgjøring overses (Warshak, 2015). Andre former for familievold, som kjønnsbasert vold i nære relasjoner, får prioritet uten tilstrekkelig etterforskning. Loven overser også myndighetenes svakhet når det gjelder å skille mellom ulike typer vold og tvangskontroll.
b. Piqui’s Law (USA)
Vedtatt i California etter et barns død i samvær med en voldelig forelder. Loven forbyr tiltak for å forbedre foreldre–barn-relasjoner dersom en forelder anklager den andre for overgrep.
Problem: Påstander behandles som fakta. Definisjoner av vold utelater kontroll og tvang som ofte knyttes til familiefremmedgjøring. Ettersom myndighetene tillot samvær med en voldelig forelder som senere drepte barnet, må det anses som en systemsvikt, og ikke et argument mot å vurdere familiefremmedgjøring som faktor.
c. Kyra’s Law (Canada)
Vedtas i Ontario til minne om et myrdet barn. Loven:
Forbyr foreldrerett for enhver forelder med historikk eller anklager om vold.
Pålegger obligatorisk risikovurdering basert kun på kjønnsbaserte DV-påstander.
Problem: Skiller ikke mellom legitim beskyttelse og manipulasjon gjennom fremmedgjørende atferd. Behandler anklager som bevis, uten videre etterforskning.
d. Texas HB3783 og SB1830 (“Safe Haven”-lover)
Forbyr bevisbaserte tiltak for å dokumentere foreldrefremmedgjøring og andre former for relasjonell vold dersom det finnes påstander om vold eller seksuelle overgrep.
Krever begge foreldres samtykke for igangsetting av arbeid med bedring av relasjoner mellom foreldre og barn.
Ekskluderer former for tvangskontroll som er vanlige foreldrefremmedgjøring fra definisjonen av familievold.
Konsekvenser:
Skaper grunnlag for falske påstander – en voldelig forelder vet at en anklage alene kan gi dem barnet.
Bryter barns rett til familieliv (ECHR art. 8).
Bryter barns rett til trygge familieforhold (FN’s barnekonvensjon, artiklene 7, 9 og 18).
Undergraver statens ansvar overfor foreldre (artikkel 5).
4. Politisk analyse: Misbruk av vitenskap og moralsk panikk
Motstand mot foreldrefremmedgjøring og tilhørende tiltak mangler vitenskapelig grunnlag. Vanlige innvendinger inkluderer:
Metodiske svakheter i tidlig forskning på foreldrefremmedgjøring (Bruch, 2001).
Påstand om at foreldrefremmedgjøring er et patriarkalsk påfunn for å kneble kvinner (Meier, 2009).
Foreldrefremmedgjøring støtter ikke antakelsen om kjønnsbasert vold i nære relasjoner.
Nyere forskning viser imidlertid at foreldrefremmedgjøring er en klinisk gjenkjennbar og pålitelig dokumentert psykisk barnemishandling (Harman et al., 2018; Bernet et al., 2020)
Vitenskapelige funn:
Validerte verktøy for vurdering av foreldrefremmedgjøring (Bernet et al., 2020).
Langvarige emosjonelle og relasjonelle skader (Verrocchio et al., 2016).
Forekomsten er kjønnsnøytral – både mødre og fedre kan være overgripere (Harman & Kruk, 2018).
Kayden’s, Picqui’s og Kyra’s lover representerer reaksjonære tiltak drevet av moralsk panikk, ikke vitenskap, og skjuler ideologisk motivasjon for å fjerne FF som en relevant barnevernfaktor.
5. Politikk-anbefalinger
a. Innfør et folkehelserammeverk
Behandle foreldrefremmedgjøring på linje med andre former for relasjonell vold og tvangskontroll som et folkehelseproblem:
Integrer foreldrefremmedgjøring i kjønnsnøytrale rutiner for å vurdere vold.
Finansier langsiktige studier av alle typer relasjonell vold.
Utdann fagpersoner i å vurdere, skille og håndtere foreldrefremmedgjøring og vold i nære relasjoner og overgrep, basert på bevis.
b. Avvis generelle forbud mot forbedringstiltak for forholdet mellom foreldre og barn.
Lover som Kayden’s, Picqui’s og Kyra’s bør:
Oppheves eller endres slik at tiltak krever evidensbasert vurdering før handling.
Pålegge staten ansvar for å reparere relasjoner der beskyttende tiltak var feilaktige, eller yte erstatning ved svikt.
Sikre domstolers rom for skjønn og bruk av validerte protokoller (Bernet et al., 2016).
c. Inkluder PA i definisjonen av tvangskontroll
Lovverk bør:
Anerkjenne manipulering av barn til å avvise en forelder som tvangskontroll.
Integrere foreldrefremmedgjøring på lik linje med andre voldstyper i risikovurdering og omsorgssaker.
d. Støtt kjønnsnøytrale modeller
Rammeverk bør reflektere at:
Foreldrefremmedgjøring ikke er kjønnsbundet.
Overgrep og offerroller forekommer i ulike familieformer.
Politikk må bygge på fakta, ikke ideologi.
6. Konklusjon
Politikk må styres av kunnskap, ikke ideologi, i møte med foreldrefiendtlighet og annen relasjonell vold. Kayden’s, Picqui’s og Kyra’s lover har vokst frem fra legitime ønsker om barns sikkerhet, men undergraver i praksis barns rettigheter og velferd. Ved å basere seg på påstander fremfor fakta, risikerer man at voldelige foreldre manipulerer systemet.
En folkehelsetilnærming som inkluderer foreldrefremmedgjøring og fokuserer på etterforskning og relasjonsreparasjon, er avgjørende for å beskytte alle familiemedlemmer – ikke bare mot fysisk vold, men også mot de langsiktige skadevirkningene av fremmedgjøring.
Om forfatteren
Stan Korosi .
Stan Korosi er ansatt ved University of the Sunshine Cost i Australia. Han arbeider med klinisk og anvendt sosiolog med spesialisering i moderne former for diskursiv vold, sosial fremmedgjøring og avvik. Han fokuserer familierelasjoner og hvordan relasjoner mellom familiemedlemmer er både mer sårbare og sårbare på flere måter enn andre sosiale relasjoner. Han er en tydelig profil innenfor forskning på blant annet foreldrefremmedgjøring og andre typer overgrep i familierelasjoner. Stan er også medlem av «Board of Directors» i PASG.
Artikkelen er oversatt og tilrettelagt av redaksjonen i PASG. Opprinnelig artikkel heter «POLICY BRIEF: Rethinking Gendered Models of Family Violence: Why Gendered Theories Are As Contestable—If Not More So—Than Parental Alienation Theory»(Eivind: er det riktig?), og er tilgjengelig her. Synspunkter og utsagn i artikkelen er forfatterens egne. PASG oversetter og videreformidler artikler for å gjøre forskning og innsikt om foreldrefremmedgjøring fra resten av verden mer tilgjengelig i Norge. Artikkelen er relevant for diskusjonen om den nye barneloven, da den viser til politikk og lover i andre land som omhandler barns rettigheter.
Bli medlem i PASG Norge
– fordi barnets rett til begge foreldre ikke kan ties i hjel
Foreldrefremmedgjøring ødelegger liv. Ikke bare for barn som mister kontakten med en forelder, men også for mødre og fedre som utsettes for systematisk utestengelse, falske anklager og emosjonell sabotasje.
Klikk her for å melde deg inn i PASG Norge
PASG Norge (Parental Alienation Study Group) er en faglig og ideell forening som jobber for å synliggjøre, forstå og bekjempe foreldrefremmedgjøring – gjennom kunnskap, påvirkning og støtte.
Hvorfor bli medlem?
Du støtter en viktig sak: Foreldrefremmedgjøring er en alvorlig form for psykisk vold – og det skjer i skjul, ofte med systemets stilltiende samtykke.
Du blir en del av et fellesskap: Hos oss møter du fagpersoner, foreldre, pårørende og engasjerte støttespillere som vil det samme – nemlig at barn skal få beholde begge foreldrene sine.
Du får tilgang til kunnskap og nettverk: Vi deler forskning, erfaringer, artikler og strategier for hvordan du kan bidra til endring – både politisk, juridisk og sosialt.
Du viser at du bryr deg: Hvert medlem er en stemme for barnas rettigheter – og for de mange foreldrene som i dag står alene i kampen mot urett.